Tupolew SB-2M-103

Ostatnim samolotem Radzieckiej konstrukcji na którego ślady udało mi się natknąć, to bombowiec SB-2. Maszynę zdobyto 29 września 1941 roku, kiedy to jeden z samolotów SB-2 z chińskiej wyprawy na lotnisko Yiczang wylądował na lotnisku Hankow. Trzech oficerów którzy byli na pokładzie maszyny poddało się (mając od samego początku lotu taki zamiar) i oddało nieuszkodzoną maszynę siłom japońskim.

Był to prawdopodobnie egzemplarz SB-2M-103 późnej serii produkcyjnej z 1940 roku, możliwe że jeden z SB-2 wysyłanych do Chin na początku 1941 roku w ramach uzupełnień strat.

Bombowiec tej wersji posiadał zamontowany maszt antenowy na szczycie owiewki pilota, oraz osłonę anteny na dziobie samolotu. Nie jest wykluczone, że samolot miał kulistą osłonę wieżyczki (charakterystycznej dla późnej serii produkcyjnej SB-2M-103), prawdopodobnie nie posiadał też typowych kratowych osłon stanowiska strzelca, charakterystycznych dla wcześniejszych wersji.

Zdobyta maszyna była używana przez chińskie siły powietrzne i nosiła numer 0202. Wiadomo że samoloty SB-2 późnej wersji produkcyjnej z silnikami M-103 miały niższe numery ewidencyjne (np. 0109). Posiadały też taki sam kamuflaż jak ten na zdobytym egzemplarzu.

Co do malowania to wiadomo, że Radzieckie samoloty były malowane na dwubarwny kamuflaż od maja 1940 roku. Prawdopodobnie na początku samoloty tylko od góry malowano na kolor ciemnozielony, dół pozostawiając w kolorze naturalnego metalu. Dopiero w późniejszym okresie (przełom lat 1940/41) malowano dolne powierzchnie na kolor jasnoniebieski. Samolot znajdujący się w rękach Japończyków miał prawdopodobnie już późniejszy (pełny) kamuflaż. Jakkolwiek analiza słabych jakościowo reprodukcji może być błędna.

Ciekawostką jest posiadanie przez samolot na lewej burcie Radzieckiej gwiazdy. Możliwe że samolot nawet nie został dobrze przemalowany i zaraz po dostarczeniu do jednostki użyto go do lotów bojowych. Samolot po przejęciu go przez Japończyków poddano później testom w Fussa.

Materiały źródłowe:

  • Hans-Heiri Stapfer, Tupolev SB, In Action 194, Squadron/Signal Publication
  • Wiktor Kulikow, Robert Michulec, Tupolew SB, AJ-Press, 2002
  • Nihongun Hokakuki Hiroku, Kojinsha 2002

Opracował: Paweł Piwoński

Reklamy

Tagi: , , ,

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s


%d blogerów lubi to: